یادداشتی بر فیلم رسوایی
در خبرنامه دانشجویان مطالعه فرمایید
" فیلمی که باید دیده شود بلکه پسندیده شود "
رسوایی چهارمین اثر سینمایی مسعود ده نمکی ست . فیلمی که توانست نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد ، بهترین بازیگر مکمل مرد ، بهترین طراح صحنه و لباس و برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر باشد .
در این وجیزه قصد نگارنده بر این نیست که به نقد فرمالیزم اثر بپردازد چرا که حتم دارد موجب غفلت از مضمون پرمحتوای داستان خواهد شد .
مسعود ده نمکی را همگان با فیلم اخراجی های 1 ، 2 و 3 که ژانر دفاع مقدس – نه جنگی ! – دارد میشناسند و با تاکید او بر 2 بار تکرار شدن اخراجی ها تصور میرفت که او در مضمون های مربوط به دفاع مقدس باقی بماند اما این بار فیلمی با مضمون اجتماعی ارائه نموده است .
رسوایی فیلمی ست اخلاق مدار که به بزرگترین عیوب جامعه می پردازد و مخاطب خود را متوجه ارزش هایی می کند که رو به فراموشی ست .
رسوایی تقابل سه جناح نیست بلکه تقابل دو جناح جدّی حق مدارها و حق نماهای دروغین و پوشالی ست که در این میان جماعت حق دوست و متمایل به آن از تناقض در اعمال و گفتار دسته ی دوم به ستوه آمده اند و عاملی شده است برای خلل در روند کمال معنوی آنان !
رسوایی فیلمی ست که باید در عرصه ی بداخلاقی های ارزش شده ی (!) زمانه دیده شود تا شاید پی به قبیح بودن آنها ببریم . این اثر ده نمکی فیلمی نیست که بخواهیم در فرم و قالب محصور نگاهش داریم و فرمالیزم را اصالت مطلق داده یا بر محتوا مقدمش بداریم .
رسوایی بر خلاف بسیاری از فیلم هایی که دون شأن و منزلت سینما و سینماگران است حرف از جامعه ی اسلامی خود میزند . سخن از اصلاح گری به سبک دین میزند . شعار نمی دهد بلکه واقعیت ها را آنچنان که باید به نمایش میگذارد و حتی می توان از دردشناسی کارگردان سخن گفت که همّت او برای طبابت مرض های اجتماعی جامعه ی خویش شده است فیلم رسوایی !
رسوایی فیلم خوبی است نه به این دلیل که اثر مسعود ده نمکی باشد بلکه به خاطر آنکه مخاطب خود را متنبه و متوجه ارزش های رو به فراموشی و بی ارزشی های درحال رونق میکند .
فیلم خوبی است چون برای مخاطب خود احترام و ارزش قائل شده و برای او کمال و سعادت را آرزو میکند ، درست مقابل فیلمهایی که جا زدن ، فرار کردن ، مهاجرت از کشور ، خیانت به نفس و ... را به نمایش میگذارند .
فیلم خوبی است چون در آن حاج یوسف به عنوان نماینده حق مدارها و فرزانه به عنوان حق طلب های به انحراف رفته در پایان سربلند بیرون می آیند و رنگ سیاه فقط زیبنده ی زغال می شود .
رسوایی فیلمی ست که ارزش های دینی و اجتماعی همچون حفظ اسرار مردم ، رسالت دینی اصلاح خود و جامعه ، انفاق به نیازمندان در خفا ، پایداری در عمل ، حرف و اندیشه ی حق ، موعظه ی پنهانی افراد خاطی را به نمایش می گذارد و بی ارزشی هایی همچون ریاورزی در کارها ، به نتیجه رسیدن براساس ظواهر نه حقایق ، تجسس در کار دیگران و افشای عیوب آنان ، سوء استفاده از پوسته ی دین را تقبیح می کند .
رسوایی را
باید با لنز تأمل نگاه کرد هرچند اگر در قالب و فرم آن نقد جدی وجود داشته باشد .
این فیلم را ندیده ام اما اوصافش را بسیار شنیده بودم اما نه با این جزئیاتی که شما فرمودید، بنظرم اگر اینگونه باشد که شما توصیفش کردید خیلی به دغدغه های من نزدیک است و اگر نبینمش ضرر کرده ام.
بنظرم اخراجی های 3 زیاد جذاب نبود اما خوشحالم که ده نمکی مجددا به شرایط سابق بازگشت و درخشید. شاید برای قضاوت زود باشد اما او ثابت کرده اگر بخواهد می تواند خوش بدرخشد.
ممنونم از پست ارزشمندی که نوشتید
یاحق