... ماه نیّر ! بتاب بر ستاره ی بی فروغ

وبلاگ شخصی مصطفی روحی

رستاخیزی که کابوس اسرائیل شد

سه شنبه, ۹ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۴۵ ب.ظ

روز قدس؛ روزی که نقشههای غرب را نقش بر آب کرد

رستاخیزی که کابوس اسرائیل شد

گفتمان جهان شمول

دین اسلام که با نگاه و دعوت جهانی بر حضرت‌محمد (ص) ابلاغ شد گفتمان جهان‎شمولی را معرفی نمود که صرفا در حد و مرز یک شهر، کشور، قوم و افراد خاص تعریف نمی‎شد. از همین‎رو امام‎خمینی (ره) که برای خدا و برای معرفی و تحقق اسلام‎ناب‎محمدی (ص) قیام نموده بود مطلوب و مقصود خویش را به یکسان‎سازی ادیان مصروف نساخت و آن را به عنوان استراتژی خود برنگزید. بلکه فراتر از آن مسلمانان را به بازگشت به خود و رجعت به فطرت الهی متوجه ساخت. ایشان در وهله اول، فروپاشی حکومت طاغوت پهلوی را دنبال و سپس به فکر رهایی مسلمین از چنگال کفر و استکبار جهانی برآمد. درست همان رفتاری که پیغمبر خدا (ص) در مقابله با کفار و تلاش برای به زیر کشیدن آن‎ها صورت داده بود تا بتواند دین مبین اسلام را در ابعاد جهانی و فراتر از جزیره‎العرب ترویج نماید.

نگاه جهان‎شمولی ‎اسلام که در انقلاب‎اسلامی نیز تجلی یافت صرفا به مسلمین و مومنین به اسلام محدود نمی‎شود. با این نوع نگاه، دین‎اسلام آمده است تا همه مردم جهان اعم‎از یهودیان، مسیحیان و حتی بی‎دین‎ها را به یکتاپرستی دعوت و برای به سعادت رساندن آن‎ها تلاش نماید. با وقوع انقلاب ‎اسلامی ‎ایران به رهبری ‎امام‎خمینی (ره) در 22 بهمن 1357 این پیام به دنیا مخابره شد.

در مقابل دنیای اسلام اسرائیل غاصب با حمایت استکبار جهانی قصد داشت با تشکیل و راه‎اندازی خاورمیانه بزرگ اسلام و دنیای اسلام را نابود سازد که به برکت تدبیر و دوراندیشی‎های امام‎راحل نقشه‎های دشمنان نقش بر آب شد.

یکی از ترفندهای رژیم اشغالگر قدس در مسئله اشغال فلسطین این بود که آن را یک مسئله قومی و منطقه‎ای معرفی و تبلیغ نماید تا بتواند از آن بهره‎برداری نموده و مانع از اتحاد و انسجام مسلمین در این مسئله شود. اما حضرت‎امام (ره) در 16 مرداد 1358 با صدور پیامی همه مسلمانان جهان را به اهمیت قدس و آزادسازی آن متوجه ساخت و روز قدس را نمادی از مقابله جهان اسلام با طرح‎های استکبار جهانی دانسته و فرمودند: «من در طى سالیان دراز خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینى شدت بخشیده‎ است و به‎ویژه در جنوب‎لبنان به قصد نابودى مبارزان‎فلسطینى، پیاپى خانه و کاشانه ایشان را بمباران مى‏کند. من از عموم مسلمانان‎جهان و دولت‎هاى‎اسلامى مى‏خواهم که براى کوتاه‎کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان‎جهان را دعوت مى‏کنم آخرین جمعه ماه‎ مبارک‎ رمضان را که از ایام‎قدر است و مى‏تواند تعیین‏کننده سرنوشت مردم ‎فلسطین نیز باشد به عنوان «روزقدس» انتخاب و طى مراسمى همبستگى بین‎المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوندمتعال پیروزى مسلمانان را بر اهل‎کفر خواستارم.»

با صدور پیام روز قدس توسط کسی که رژیم وابسته به آمریکا یعنی حکومت‎پهلوی را سرنگون ساخته بود موجب شد تا مسلمانان برای رهایی از چنگال مستکبرین عالم با یکدیگر متحد شوند. درست برخلاف آنچه که سگ دست ‎نشانده آمریکا در منطقه توقع داشت.

با صدور پیام حضرت امام (ره) مردم مسلمان جهان نیز همراه با مردم مسلمان ایران با به راه‎انداختن تظاهرات مردمی موجی از خشم و نفرت خود از رژیم غاصب‎صهیونیستی و حامیان او را به نمایش گذاشتند. با اقدام امام‎راحل تمام برنامه‎ریزی‎ها و استراتژی‎های غرب و اسرائیل برای تشکیل خاورمیانه بزرگ به رهبری رژیم اشغالگر قدس به شکست انجامید و مسئله فلسطین به عنوان مهم‎ترین دغدغه جهان اسلام مطرح شد.

طرح‎ریزی حضرت‎امام (ره) در سال 1358 موجب شد تا هر ساله جهان اسلام در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان روح مبارزه با استکبارستیزی خود را تقویت و ترویج نماید. تا جایی که بسیاری از تحلیلگران عرصه سیاست، برافروخته شدن شعله بیداری‎اسلامی در برخی از کشورهای اسلامی خاورمیانه و شمال آفریقا را نشأت گرفته و تأثیر پذیرفته از گفتمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران بدانند.

موج بیداری ملت‎ها تا جایی پیش رفت که امروز اروپا خود را در محاصره اسلام‎گرایان می‎بیند و از تشکیلات نهضت‎اسلامی روسیه تا جنبش‎جوانان تحصیل‎کرده و حزب‎الله آناتولی و پیروزی مسلمانان بوسنی و موج سریع اسلام‎خواهی در مرزهای جنوبی اروپا همچون الجزایر، تونس، مصر تا تنگه جبل‎الطارق و از وجود چهارده میلیون مسلمان بومی و مهاجر در قاره اروپا به شدت نگران و مضطرب است.

با بررسی تحولاتی که امروز در دنیای اسلام شاهد آن هستیم این حقیقت نمایان می‎گردد که انقلاب اسلامی ایران با قدرت نرم و تأثیر فرهنگی خود توانسته نیرو و نشاط لازم جهت به حرکت درآوردن میلیون‎ها مسلمان و انسان آزاده جهان را فراهم نماید. انقلاب‎اسلامی که باعث به وجود آمدن جبهه‎های مختلف مبارزاتی علیه غرب شده کار را به جایی رسانده است که امروزه استکبار جهانی به جای درگیری مستقیم با جمهوری‎اسلامی‎ایران میبایست به مبارزه با چندین جبهه‎ فرهنگی،سیاسی و نظامی در جهان بپردازد.

آغاز انتفاضه و دفاع از سرزمین قدس توسط جوانان فلسطینی، تشکیل و تقویت حزب‎الله لبنان و نبرد پر شور جوانان فلسطینی و لبنانی با رژیم کودک‎کش اسرائیل در جنگ‎های 33، 22 و 8 روزه و ایجاد خط مقاومت در منطقه همه و همه ناشی از گفتمانی است که حضرت‎امام (ره) آن را به همه آزادگان اعم از مسلمان و غیر مسلمان هدیه نمود.

امروزه کار غرب برای مقابله با گفتمان امام روح‎الله بسیار سخت و دشوار شده است چرا که باید با مسلمانان از فرانسه و انگلیس، اندونزی و سودان، افغانستان و پاکستان، عراق و سوریه به مبارزه برخیزد. اما اعتراف اندیشمندان و سیاست‎مداران غربی همانند ولیعهد بریتانیا در مورد عدم درک غرب از اسلام و گرایش جوانان غربی به این مکتب، حکایت از مطلب دیگری دارد که غرب آن را به خوبی درک کرده و آن گسترش سریع اسلام در جای جای جهان و گرایش به این دین الهی است.

روز قدس روز بیداری همه ملت‎های آزاده و به‎ویژه مسلمانان علیه ظلم و بیداد استکبار بین‎الملل است. روزی است که مستضعفین جهان فارغ از هر رنگ، نژاد، زبان و دین، انزجار و نفرت خود را از عملکرد سلطه‎گران جهانی در به خاک و خون کشیدن میلیون‎ها انسان بی‎گناه در اقصی نقاط جهان همچون پاکستان، افغانستان، عراق، میانمار، بوسنی، سومالی، قره‎باغ، تاجیکستان، لبنان و بویژه در فلسطین اعلام می‎دارند.

حضرت امام (ره) درباره این روز که متعلق به همه مستضعفان است می‎فرمایند: «روز قدس یک روز جهانى است. روزى نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملت‎هایى است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، در مقابل ابرقدرت‎هاست. روزى است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزى است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس مى‏دانند، و عمل مى‏کنند به آنچه باید بکنند. و منافقین-آنهایى که با ابرقدرت‎ها در زیر پرده آشنایى دارند و با اسرائیل دوستى- در این روز بى‏تفاوت هستند، یا ملت‎ها را نمى‏گذارند که تظاهر کنند. روز قدس روزى است که باید سرنوشت ملت‎هاى مستضعف معلوم شود، باید ملت‎هاى مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین. باید همان‎طور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید، تمام ملت‎ها قیام کنند و این جُرثومه‏هاى فساد را به زباله‎دان‎ها بریزند. روز قدس روزى است که باید این دنباله‏روهاى رژیم سابق در ایران و آن توطئه‏چین‎هاى رژیم فاسد و ابرقدرت‎ها در سایر جاها خصوصا در لبنان، تکلیف خودشان را بدانند. روزى است که باید همت کنید و همت کنیم که قدس را نجات بدهیم؛ روزى است که باید تمام مستضعفین را از چنگال مستکبرین بیرون بیاوریم.»

همچنین حضرت امام با روز اسلام خواندن روز قدس همگان بالاخص مسلمین را به این نکته متوجه ساخت که دشمنان غرض شان از به سیطره درآوردن سرزمین فلسطین صرفا یک خواسته ی محدود نیست بلکه آن‎ها اسلام را هدف گرفته‎اند تا ریشه آن را بزنند. ایشان در این باره می‎فرماید: «روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزى است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم، و قوانین اسلام در ممالک اسلامى اجرا بشود. روز قدس روزى است که باید به همه ابرقدرتها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما، به واسطه عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است. باید مسلمین بهوش بیایند، من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم مى‏دانم، و روزى است که باید ما تمام قواى خودمان را مجهز کنیم؛ و مسلمین از آن انزوایى که آن‎ها را کشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوّت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب با تمام قوا ایستاده‏ایم و نخواهیم اجازه داد کسان دیگر در مملکت ما دخالت کنند و مسلمین نباید اجازه بدهند که کسان دیگر در ممالکشان دخالت کنند. در روز قدس، ملتها باید به‏ حکومت‎هایى که خائن هستند هشدار دهند. روز قدس روزى است که ما خواهیم فهمید چه اشخاصى و چه رژیم‎هایى با توطئه‎گرهاى بین‎المللى موافقت دارند و با اسلام مخالفت. آن‎هایى که شرکت ندارند مخالف با اسلام هستند و موافق با اسرائیل. و آن‎هایى که شرکت کردند، متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام-که در رأس آن‎ها امریکا و اسرائیل است. روز امتیاز حق از باطل است، روز جدایى حق و باطل است.»

امام راحل با نگاه تیز بین خود روز قدس را موجب بیداری مردم سراسر جهان دانسته و با پیش‎بینی درست خود روز احیاگری دانسته که منجر به تشکیل حزب مستضعفینی خواهد شد که جنایات همه ظالمان جهان را فریاد خواهند زد. امام (ره) در مورد آینده این روز می‎فرمایند: ‎«روز قدس‏ یک روز اسلامى است و یک بسیج عمومى اسلامى بود. و من امیدوارم که این امر مقدمه باشد از براى یک «حزب مستضعفین» در تمام دنیا. و من امیدوارم که یک حزب به اسم «حزب مستضعفین» در تمام دنیا به وجود بیاید.»

امروزه دنیای غرب چه بخواهد و چه نخواهد حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود آمده است و انقلاب اسلامی به عنوان بهترین الگو برای مردم شناخته شده است که هم پیشرفت متکی بر خودباوری را فراهم می‎سازد و هم عزت، شرافت و سعادت در دنیا و آخرت را در پی دارد. در مصر، الجزایر و تونس اگر انقلاب اسلامی بدون هیچ دخالتی در امور داخلی آن کشورها تأثیر می‎گذارد آن هم بدون آن‎که سنخیتی بین رهبران انقلاب اسلامی و رهبران معترض در آن کشورها داشته باشد نشان از تأثیر و نفوذ فرهنگی گفتمان انقلاب اسلامی در ورای مرزهای جغرافیایی دارد که آمریکایی‎ها در ابتدای انقلاب از آن بیم به دل داشتند و حال آنکه انقلاب ما در همان بهمن 57 با ورود امام به تهران به تمام دنیا صادر شده بود.

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.