... ماه نیّر ! بتاب بر ستاره ی بی فروغ

وبلاگ شخصی مصطفی روحی

نقدی بر فیلم " کلاه قرمزی و بچه ننه"

آدمی گاه با خاطرات خود خوش است . شاید تجربه کرده باشید که دیدن یک عکس یا یک وسیله ای شما را به یاد ایام خوش دوران کودکی و نوجوانی بیندازد و تا حدودی با آن خوش باشید .

فیلم کلاه قرمزی و بچه ننه که جدیداً به روی پرده ی سینما رفته برای حداکثر سن من یک خاطره ست که دوران کودکی مان را بیاد می آورد .

برایم جالب بود که سالن سینمای راگای شهرری مملو از جمعیت بود ، طوری که گیشه رو تا بحال به این شلوغی ندیده بودم و ما در ردیف سیزدهم یعنی دو ردیف مانده به پرده ی سالن جا گیرمان آمد .

علی ایحال ساخت یک فیلم و هزینه کردن چند ده ملیون برای یک فیلم صرفا برای بیاد آوری خاطرات گذشته کاری در خور عقل و خرد نیست . سینما جایگاهی والاتر از این دارد که ما آن را بدین حد تنزل بدهیم !

در دیدن این فیلم چند نکته به نظرم رسید که یادداشت میکنم : ( البته برگه ای رو که نکاتم روش نوشته بودم گم کردم )

1-کلاه قرمزی را همه در حد برنامه های کودک میشناسیم و حتی تلفن گویای سینما هم به همین موضوع اشاه کرده بود اما در فیلم شاهد آن هستیم که دیالوگ ها در حد و اندازه ی بچه ها نیست بلکه قابل فهم برای پدرها و مادرهاست که البته همین یک مشکل بزرگ برای برنامه های کودک است که با زبان او با وی سخن نمیگن . جز شعرهایی هم که کلاه قرمزی میخوند چیز جالب دیگه ای برای بچه ها یافت نمیشد . 

2- کلاه قرمزی و بچه ننه " هم حرفی برای گفتن نداشت . یا لااقل من و چند نفر همراهم به این موضوع واقف نشدیم که واقعا این فیلم میخواست چی بگه .

3- اما از کل فیلم از یک دیالوگ و سکانس خوشم آمد و اون جایی بود که همه داخل دادگاه نشستند که پسر خاله در مقام وکیل پسر عمه زا میره پشت تریبون و به انتقاد میگه پسر عمه زا رو ببخشید ، حالا یک اشتباهی کرده و بعد یک جمله ای مبنی بر کم شدن اخلاق و معنویت تو جامعه میگه که بعد تصویر حضار و قاضی رو نشون میده که همه سرا رو به معنای اعتراف پایین انداختند !!

4- یک سوال پیش میآد که  با توجه به تلاش صاحبان غول های رسانه ای غرب و ساخت ده ها شخصیت سینمایی و کارتونی مثل شرک ، بن تن ، مرد عنکبوتی و ... و افزوده شدن بر این کاراکترها به صورت نجومی آنهم با ساختی جذاب ، آیا پرداختن به ایجاد شخصیت های جدید که حرفی هم برای بچه ها داشته باشد امری ضروری نیست ؟

5- متاسفانه در این فیلم شاهد آن هستیم که بچه ننه با اون بچگیش دارای حجاب مناسب تری ست اما مادر همون بچه که توی داداگاه ظاهر میشه دارای جذابیت بیشتر است ( نگم پوشش بد ! ) که البته همین امر مسلما در دختران و پسران جوان آینده تاثیرات سویی خواهد داشت . ( اگر بدانیم )

"کلاه قرمزی و بچه ننه " فیلم خوبی نیست چون  صرفاً بخاطر نامِ آشنای خود برای بزرگسالان و ردپایی که در خاطرات ما از خود باقی گذاشته است فروش خوبی کرده است و حرفی هم برای من ندارد .

به هر حال آدم باید توقع خودش رو بالا ببره . حتی در فیلم سینمایی !

اینگونه نمی اندیشی ؟!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۶/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.