... ماه نیّر ! بتاب بر ستاره ی بی فروغ

وبلاگ شخصی مصطفی روحی

حاج آقا ، خریّت شما بود که من درس نخواندم !

دوشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۱، ۰۵:۱۸ ب.ظ

معرفی کتاب " جنگ دوست داشتنی "

هشت سال دفاع مقدس نقطه ی اوج تاریخی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است به گونه ای که ایستادن امروز جمهوری اسلامی ایران بر قلل رفیع و منیع افتخارات همه را مدیون بزرگ مردان و بزرگ زنان این انقلاب هستیم که در سال های مقاومت و پایداری در جنگ تحمیلی با رشادت ها ، ایثارها ، جان فشانی ها و جانبازی های خود حق زیستن را به ما هدیه کردند ، کسانی که به ما جرئت دادند تا به مستکبران عالم بگوییم نَه ! ، معلمانی که درس ولایت مداری ، پاسداری از آرمان های انقلاب اسلامی و عشق به میهن و ... را به ما آموختند .

در این میان عده ای پرکشیدند به آسمان و عده ای هم به عنوان جاماندگان از قافله ی شهداء ماندند تا وظیفه ای را که همرزمان شهیدشان و نیز تاریخ بر دوش آنان نهاده است ، انجام دهند .

بازماندگان از فیض شهادت نه آنکه لیاقت شهادت نداشتند بلکه ماندند تا گنجینه ی ارزشمند دفاع مقدس را غنی تر و پُر گوهر تر سازند .

آنان همان راویان جنگ اند که وظیفه ی سنگین نقل و ثبت گوشه ای از تاریخ انقلاب را برعهده دارند . تاریخی که همراه با بسیاری از تلخی ها و شیرینی هاست .

کتاب  " جنگ دوست داشتنی " چهارمین اثر از آثار " سعید تاجیک "  1 است که به مکتوب کردن خاطرات شخصی اش در جنگ پرداخته است .

قلم او شیرین و روان بوده و توانسته لحظاتی را از جنگ برای مخاطب خود به نمایش بگذارد که کمتر به چشم دیگران تصویر شده است .

او جنگ را که نامی خشن دارد با خنده و طنز در می آمیزد که همین ویژگی کمیاب در سایر آثار دفاع مقدس ، خود باعث جذابیت این اثر شده است .

برای شاهد ادعا به همین دو بخش از کتاب بسنده می کنیم :

(( روی دژ قرار گرفتیم . نعمت زاده با صدای بلند فریاد زد : به یاد شهدای کربلا ، در این آفتاب سوزان ، روی زمین پشتک بزنید ! برگشتم عقب ، به او نگاه کردم و گفتم : پشتک چه کار دارد به شهدای کربلا ؟ بچه ها زدند زیر خنده . نعمت زاده مرا از ستون بیرون کشید و گفت : بلبل زبانی می کنی ؟ یک تیر بغل گوشم خالی کرد و گفت : بشین و پا مرغی برو ))

(( سید سجاد هاشمی روحانی گردان ، کنار من بود . حدود سی کیلومتر با اهواز فاصله داشتیم که سیدسجاد پرسید : برادر تاجیک ، تا کلاس چندم در س خواندی ؟ . جواب دادم : تا اول راهنمایی . پرسید : چرا ادامه تحصیل ندادی ؟ خواستم بگویم که خریّتم موجب شد که ادامه تحصیل ندهم ، هول کردم و از دهانم پرید : حاج آقا ، خریّت شما بود که من درس نخواندم ! سید سجاد با تعجب به من نگاه کرد و گفت : سعید جان چرا خریّت من ؟! تازه متوجه حرفم شدم . سرم را از خجالت پایین انداختم و گفتم : حاجی جان معذرت می خوام به خدا هول کردم ، حواسم نبود ))

چاپ پنجم جنگ دوست داشتنی به قیمت 7300 تومان توسط سوره ی مهر در بازار عرضه شده است .

//////////////

1-    هشتار روز مقاومت . نبرد در کانی مانگا و آخرین گلوله ها از دیگر آثار سعید تاجیک است .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۵/۲۳

نظرات  (۱)

۱۸ تیر ۹۲ ، ۱۲:۳۳ حسن قنبری
سلام
و با احترام به همشهری شما ولی کتاب نصف و نیمه ای شوخی ها و الفاظش بیش از حد تکراری و زیاده طوری که من تو نیمه کتاب مجبور شدم رهاش کنم ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.