... ماه نیّر ! بتاب بر ستاره ی بی فروغ

وبلاگ شخصی مصطفی روحی

حقیقت هنر

پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۱، ۰۵:۱۳ ب.ظ

چاپ شده در نشریه دانشجویی سوزنبان

 هفته نامه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم - خرداد 91

قلم زدن برای عرصه ی هنر به خصوص سینما که علاقه مندان خاص و حرفه ای دارد بسیار سخت است چرا که سینما فضایی را داراست که هر شخصی از دیدگاه خود بدان نگاه می کند و نتیجه می گیرد .

با وجود چنین ویژگی ای برای سینما که نشان از پویایی آن دارد میبایست در مقام کنکاو و نقد و بررسی ، اصول و قواعد کلی عرصه ی هنر نه تنها ملکه ی ذهن بلکه ملکه ی جان شده باشد تا در مسیر پُر پیچ و خم آن گم نشویم و از راه اصلی خارج نگردیم . اما اصول و قواعد کلی عرصه ی هنر چیست ؟

در مقام تعریف هنر خیلی ها کوشش کرده اند تا با دیدگاه ها ، اعتقادات و هنجارهای شخصی خود و جامعه ی خویش آن را تبیین و معرفی کنند اما بهترین تعریف موجود متعلق به حضرت امام خمینی (ره) است که فرمود : « هنر عبارتست از دمیدن روح تعهد در انسان ها » . ایشان دو چیز را تبیین نموده اند : 1- تعریف هنر ، 2- کارکرد و هدف هنر .

پس مهم ترین و اصلی ترین قاعده ی هنر مشخص شد که عبارتست از « دمیدن روح تعهد در انسان ها » و اما این که منظور از تعهد چیست در این مقاله فرصت تبیین و توضیح آن نیست لیکن در یک جمله می گنجانم که « منظور هر آن چیزی ست که انسان را نسبت به فطرت و آرمان های فطری ، هویت الهی و شریت نبوی ، اصول و فروع آن بیدارتر و آگاه تر سازد و تمایل و گرایش به غیر آن را ضعیف تر و بلکه محو سازد .

در مقام مصداق می توان بدین اشاره کرد . مثلاً کارکرد هنری فیلم آژانس شیشه ای این است که آدمی میبایست در هر زمان و مکانی ، به کسانی که حق حیات و رفاه به گردن شان دارد احترام بگذارد خواه شهید باشد خواه رزمنده ی بی نصیب از فیض شهادت . فیلم نارنجی پوش هم در مقام تذکر  حفظ محیط زیست  خوب عمل می کند هر چند نسبت بد و توهین آمیزی را به ایرانیان به ویژه جامعه ی علمی و نخبه می دهد . اخراجی های 3 هم فارغ از خوب یا بد بودن – در مقام تذکر خوب عمل می کند . گشت ارشاد هم برای جامعه ی انتظامی و ارشادی پیام مهمی دارد که البته حرف مکتب تشیع نیز هست و می خواهد بگوید قبل از عمل به فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر میبایست خود در جمع عاملان به منکر و گریزان از معروف نباشی . یعنی تذکر به اهمیت خودسازی پیش از اغیارسازی ، حالا می خواهی در لباس ناجا باشی یا در لباس بسیج و سپاه ، فرقی ندارد . کارکرد هنری قلاده های طلا نیز چنین است که تو را با دست های پشت پرده ی کوشش گران تخریب نظام و حریم ولایت آشنا می سازد .

البته مصداق عکس هم در آثار برخی از کارگردان ها وجود دارد . فیلم « پوپک و مش ماشاءالله » کارکرد هنری متعهدانه ای ندارد بلکه خیانت گونه ست . چرا که به طور مستقیم قشر مذهبی را مورد هدف قرار می دهد و در جهت افکار خود که همان آزاد سازی روابط دختر و پسر است قدم برداشته . فیلم « ورود آقایان ممنوع » هرچند قصه ی خوبی دارد و فروش خوبی هم کرد امّا گام خائنانه ای برداشته است که به صورت مستقیم حجاب بانوان را مورد استهزاء می گیرد و در اهمیت و لزوم آن خدشه وارد می کند .  

در پایان این قسمت از مقاله ی شماره یک ، بدین مهم اشاره شد که کارکرد هنری ای مورد قبول واقع می شود که مورد تأیید مکتب و اندیشه های برآمده از دین ما باشد . لذا هر اثر هنری من جمله فیلم سینمایی میبایست بیدارکننده ی روح به خواب رفته و به وجد آورنده ی روان خسته و پریشان شود و او را به مبدأ و غایت خود که همان حضرت حق است متوجه سازد . حتی اگر در قالب طنز هم فیلم ساخته می شود میبایست در راستای تذکر گام بردارد در غیر اینصورت مورد تأیید نیست .

امید است در مقالات بعدی بیشتر به این موضوع پرداخته شود .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۳/۲۵

نظرات  (۲)

۰۱ اسفند ۹۱ ، ۲۰:۲۵ نرگس روزبهانی

با سلا م خدمت دبیر محترم انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه قم

چه روحیه ی بالایی دارید این همه نظر نذاشتند ونا امید نشدید وباز نوشتید خیلی خوبه جدا عرض میکنم  من چون نظرات وب قبلیم کم بود نابودش کردم  حالا شما ؟؟؟!!!

البته اون دوتا سوزنبانی رو خوندم  کاش حرفه ای تر کار کنید نقد سینمایی مطالعه ی سینمایی نیاز داره  والبته انگیزه ایده ودر قدم بعدتر خودش تئوری هم نیاز داره

خوش حال می شم به وب ما سر بزنید

موید ومنصور بمونید سلامت

۰۳ اسفند ۹۱ ، ۲۱:۵۶ نرگس روزبهانی
راستی شما نیز لینک گشتید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.